TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Dessa macaroons

Kategori: Tårtor och andra bakverk

Herregud, vad gav jag mig in på?

 

Bara för att överraska en vän med nåt hon suktat efter länge.

 

 

Jag gjorde macaroons.

 

Förklaring följer:

 

The word macaroon is applied to a variety of light, baked confections, described as either small cakes or meringue-like cookies depending on their consistency. The original macaroon was a "small sweet cake consisting largely of ground almonds" similar to Italian or Moroccan amaretti.

 

 

I grund och botten rör det sig om små marängliknande bakverk med mandelmjöl.

 

 

Här i Sverige är det inte vanligt med mandelmjöl och det finns inte att köpa i en vanlig affär. Jag fick lära mig det den hårda vägen. Det tog 6 butiker innan jag gav upp och köpte med mig två påsar mandlar istället.

 

För att göra en lång historia kort - jag gör inte om det!

 

 

Slutresultatet blev chokladmacaroons med jordgubbsfyllning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

//Take9


Kommentarer

  • Fru Cupcake säger:

    Kan säga att dom var super vackra och goda. Mycket speciell smak. Du är bäst ;)

    2010-08-12 | 12:56:25
    Bloggadress: http://frucupcakes.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: