TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Störtböl vid postöppning

Kategori: Allmänt

Ja men visst hörni!

 

Idag fick jag det efterlängtade brevet från skolan och JAG KOM IN!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Det stod så vackert - Grattis du har antagits till utbildningen. Jag ska bli redovisningsekonom. Om två år är jag färdigutbildad och förhoppningsvis har jag redan då ett jobb jag trivs med. Med tanke på att det är 1/3 praktik så kanske man hamnar på ett företag som vill ha en kvar efter praktik.

 

Jag är så glad men också lite rädd. Det här med att möta nya människor och våga ta för sig... det är läskigt.

 

Men det här är min chans att bli nåt. Jag kan bli något som jag är stolt över. Jag får en "titel" och behöver inte skämmas för att säga vad jag jobbar med. För det har jag nämligen gjort... det är inte fel att jobba inom restaurang men folk verkar tro att vilken idiot som helst klarar av att arbeta inom restaurang. Ingen direkt utbildning krävs ju om man inte ska arbeta som kock på nåt flashigt inneställe. Det känns lite som att folk har tittat ner på en för att man inte har någon högre utbildning. Eller så är det helt enkelt jag själv som ser ner på mig själv för att jag känner mig okunnig och sämre än andra...

 

Fast... jag ser ju inte ner på folk i restaurangbranschen... jag tycker synd om dem för jag vet vilket skitjobb det är och hur mycket skitkrögare som finns där ute. Men, det finns ju folk som trivs på sina arbetsplatser också...

 

Jag bryter min väg. Det som jag trodde var utstakat för mig redan från start är inte min framtid längre. Jag har fått chansen... JAG!

 

Av ca 180 sökande är JAG en av de 26 som antogs till utbildningen.

 

 

JAG?!?!

 

 

Inte sjutton var det mitt siffertest med logiskt tänkande som gav mig platsen det kan jag skriva under.

 

 

Jag tror minsann att jag ska tacka en ängel på Adecco för det.

 

 

 

TACK HANNA!!!!

 

 

Men shit va jag grinade när jag läst brevet. Melle kom och skrattade åt mig och var jätteglad för att jag kom in på skolan. Jag ringde direkt till Malou som varit så nyfiken. Sen ringde jag Micke och bölade ännu mer. Med hackig röst fick jag i alla fall ur mig vad jag ville ha sagt. CSN nästa sa Micke... jaja, två år till med skitpengar men förhoppningsvis kan jag få en lön bättre än restauranglöner efter min utbildning. Det är ju det lite var det går ut på. Utbilda dig för att vara värd mer pengar. För att få kunskapen att kunna göra saker som inte vem som helst kan göra.

 

Jag kommer säkert att hata pluggandet vissa dagar... men så är det väl med allt. Man kan ju aldrig vara helt nöjd.

 

 

 

 

 

Under tiden jag har suttit här och skrivit har Charlie somnat på min arm. Plutten har varit igång hela dagen och vi har varit ute hela eftermiddagen. En liten stund får han väl sova då.

 

 

I morgon är det midsommarafton och vi ska grilla med familjen N. Skulle ha handlat ikväll men fick förhinder och får slåss med sistaminutenhandlarna i morrn istället. Men det gör ju ingenting för ett par blodtörstiga shop-o-holics. Det kommer att gå som smort.

 

Ikväll ska jag fira med en liten drink på altanen.

 

 

 

 

//Take9


Kommentarer


Kommentera inlägget här: