TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Det blir operation!

Kategori: Allmänt

Ja, ni kommer ihåg att jag sökte läkare för att jag besväras av mina åderbråck som jag haft i ca 10 år nu. Idag var jag på Venösmottagningen på Kärlkliniken här på Västerås lasarett. Jag kom dit strax innan kl 8, då jag hade en bokad tid. Enligt lappen jag fick hem i brevlådan så fick man räkna med väntetider på två timmar, då de vill att man klarar av alla undersökningar och bedömningar på ett och samma besök.
 
Jag hade räknat med två timmar och förvarnat på jobbet att det kunde ta tid.
 
Jag hann sitta i två minuter innan de ropade upp mig. Först fick jag gå in i ett rum där en sköterska undersökte mig med ultraljud. Hon skulle "kartlägga" mina vener och se om det fanns någon direkt anledning till mina åderbråck. En mycket trevlig sköterska som gärna svarade på mina frågor. Det kändes mycket bättre den här gången än första gången jag undersöktes med ultraljud (för ca 10 år sen). Då var det ett snabbt besök och sen nej, ingen operation, tack och hej. Den här gången tog det mycket längre tid, hon var väldigt noggrann och det kändes ordentligt bra.
 
Efter ultraljudet fick jag flytta till ett annat undersökningsrum där en annan sköterska kollade blodtrycket som var 120/80, tiptop med andra ord.
 
Doktor Stig kom in i rummet efter en väntan på ca 5 minuter bara. Han tittade lite snabbt på mina ben och berättade att ultraljudet visade att jag har en "åderbråcks-sjuka".
 
För er som inte vet vad åderbråck är eller hur de "uppstår", får ni en förklaring här:
 
 
"Åderbråck, varicer, är vanligast på benen. Man kan även få åderbråck i matstrupen på grund av skrumplever, till exempel till följd av alltför hög alkoholkonsumtion.

Vener kallas de ådror eller blodkärl som leder det syrefattiga blodet tillbaka till hjärtat. De är tunna och sladdriga och är därför beroende av de omgivande vävnaderna för sin stadga. Benens vener har klaffar som gör att blodet inte rinner nedåt på sin väg tillbaka till hjärtat. Så länge klaffarna fungerar kan blodet flyta åt rätt håll. När vi rör oss leder även musklernas sammandragningar till att blodet pressas uppåt.

Men om klaffarna är försvagade eller venernas väggar för slappa samlas mer blod där och trycket i venerna blir för högt. Då utvidgar sig venerna och slingrar sig – man får åderbråck. Ytliga åderbråck syns som blå, knöliga upphöjningar på benet." - Läs mer här

I alla fall så säger Dr Stig att jag får mina ben åtgärdade "om jag vill", dvs jag fick operationen godkänd!

Hurra!!

Sen började han prata om mitt efternamn och berättade att han skulle åka till Rom på semester. En otroligt trevlig läkare helt enkelt. Jag gick därifrån nöjd och glad.

Så hela besöket tog endast 40 minuter, och då får man räkna med att vi satt och pratade om Italien i ca 10 minuter :)

Jag kommer att få släta (nåja, mindre bubbliga) ben till sommaren 2014!!!

 

Kram Tania

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: