TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Är det riktig laser??

Kategori: Allmänt

En åttaårings tankar och funderingar

 

Undrar varför det heter surfa på internet… och SIM-kort!?

 

Melvin: -Vad gör man om man ser dåligt och man inte vill ha glasögon?

Jag: Antingen har man linser eller så gör man en laseroperation.

Melvin: Är det riktig laser? Sån laser som de har i Starwars?

 

Ja Melle han har ett huvud fyllt med en massa konstiga tankar och funderingar. Han har så mycket idéer och uppfinningar som snurrar runt där inne.

 

Vi var till badhuset på förmiddagen för att göra oss av med lite energi och för att få komma ut från huset ett tag. Det var inte alls så mycket folk som jag hade trott. Konstigt eftersom det ändå är sportlov. Visserligen är det rätt soligt och fint väder ute idag så det är väl många vintergillare som passar på att vara utomhus då. Vi är inga vinterfantaster fastän Charlie promptar på att få gå ut och bada :P

 

Han tycker att han är en så rolig kille… och han har ju faktiskt rätt.

 

När vi kom hem däckade Charlie i soffan. Det tar på en liten killes krafter att bada så länge.

 

Melle läste ett kapitel ur Sjöormens förbannelse för mig medan jag plockade i köket. Lite underhållning ska man väl få när man gör tråkiga hushållssysslor.

 

Jag började med maten och Melle la sig i sin säng och tittade på tv.

 

Till lunch idag blev det fusilli med en sås gjord på lök, champinjoner, kalkon och grädde. Det blev så jäkla gott. Kul när man verkligen är nöjd med det man lagar. Särskilt kul är det när man inte ens behöver anstränga sig och det går fort.

 

Jag och Melle käkade själva eftersom Charlie fortfarande sover. Det är skönt att få vara ensam med Melle lite då och då. Det är vid såna tillfällen som man märker hur stor han verkligen är.

 

I eftermiddag ska vi ut till mamma och pappa en stund. Pappa har lovat att bjuda oss på middag. Det blir Melles favoriträtt a la Nonno. Panerad torsk med potatismos och thousand island-dressing. Det är riktigt gott det.

 

Vi ska försöka klämma in lite bakning också någon gång. Får se om det hinns/orkas med idag eller om vi skjuter upp det till framtiden, typ torsdag eller fredag.

 

Var just uppe och strykte några pärlplattor som Melle suttit med igår och idag. Han har sån fantasi den killen. Så duktig är han.

 

Skönt att tjatet om spel har trappats ner sen jag fick tokryck och slet bort wiikonsollen. De har inte fått spela varken på telefoner eller på wii för att det gått helt överstyr med deras spelande. Tjat tjat tjat varenda dag vareviga minut. Det funkar inte. Till och med Charlie slutade leka för att han ville spela hela tiden. Nu med spelförbudet, leker han som vanligt. Spelbehovet sitter fortfarande i hos honom men sakta med säkert ska det bort.

 

Snart är det dags för LIA och det är både roligt och skrämmande. Jag känner mig inte så säker på vad jag egentligen har lärt mig den här terminen. Det känns mest som att vi stressat igenom alla kurser för att avsluta med en tenta som man nästan alltid får reda på innan vad som kommer på den. Vad är syftet då? Vad är meningen med ett test om man får reda på innan vad som kommer? Då pluggar man ju bara så att man kan den bråkdel av allt som man bör kunna.

 

LIA:n (lärande i arbete) är en kurs som ingår i studierna och det innebär praktiskt arbete. Det är en kurs som innebär att man får betyg efter avslutad LIA. Man får en handledare men arbetar som en anställd med egen arbetsplats och egna arbetsuppgifter.

 

Det är läskigt.

 

Jag ska vara på Riksbyggen på LEVERANTÖR och Sara ska vara på KUND. Vi får se om vi lyckas locka till oss Frida också till INKASSO :P Då blir vi tre från klassen på RB. Det är ju alltid skönt att man har någon att luta sig emot när det känns tufft.

 

Jag hoppas ju även att jag får stanna kvar där i sommar när LIA:n är slut. Sommarpengar är ju aldrig fel. Men det får vi se då.

 

Just nu känns skolan lite stökig. Halvdagar där det egentligen hade krävts heldagar med en liiiite mindre stressad lärare. Det är skitigt i klassrummet och toaletterna är totalt värdelösa. Ska man behöva spola tre ggr för att få ner lite kisspapper?

 

Nä, fy för skolans toaletter.

 

Måste definitivt tas upp på nästa klassråd.

 

Annars hoppas jag att vi kommer att lära oss det vi behöver för att få ett jobb som inte vem som helst kan ta. Det vore ju tråkigt att studera med lån i två år och sen bara få jobb som typ ekonomiassistent eller nåt som inte kräver mer än gymnasiestudier. Men å andra sidan… vad lärde man sig i gymnasiet egentligen. Inte tror jag att det räcker till att sitta med nåt så viktigt som ett företags ekonomi. Visserligen finns det säkert en massa andra inriktningar nu till skillnad från när jag gick i gymnasiet för hundra år sen.

 

Men skit i det. Allt kommer att bli så bra så. Jag kommer att få ett välbetalt jobb som kommer att vara värt alla lånade pengar. Det gäller ju att tänka positivt.

 

Nu är det dags att åka ut på landet och käka mat.

 

 

 

//Take9

Kommentarer


Kommentera inlägget här: