TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Hamburgerkakor aka Whoopie pies

Kategori: Tårtor och andra bakverk


Igår hade jag det lite tråkigt och trots att jag inte äter godsaker nu så kände jag att jag ville baka lite. Testade att göra whoopie pies för första gången och det var så enkelt att vem som helst kan göra dem. Det går verkligen inte att misslyckas med dem, om man inte glömmer dem i ugnen förstås.

 

Goda blir de också. Fick toppbetyg av alla 11 som smakade dem igår.

 

Jag gjorde mina hamburgerkakor (som Charlie kallade dem) med choklad och vaniljsmak. Den mjuka kakan fick chokladsmak och smeten i mitten blev min smörkräm med vanilj.

 

Tina tyckte att den smakade sandwich-glass och det hade hon rätt i.

 

Och trots att jag INTE ska äta sötsaker så kan jag inte bjud andra utan att ha smakat själv först. För mitt motto är ju att en bra kock/konditor smakar alltid under hela processen.

 

Jag menar, hur kan man bjuda på nåt man inte vet hur det smakar. Man måste ju kunna stå för det man bjuder på.

 

Det brukar inte vara några problem men med nya recept måste man ju veta hur resultatet blir. Sen har man ju självklart olika höga ribbor på vad som är bra och inte. Min ribba är mycket hög och jag är aldrig 100% nöjd med det jag gör för jag kan alltid bli bättre.

 

Nu behöver man kanske inte bli avskräckt för att bjuda mig på fika eller mat ;) Min ribba är min. Jag är kritisk när det kommer till mina alster och särskilt när det är andra jag bakar/lagar mat åt. Jag vill alltid vara bäst och hittills har jag lyckats med det jag sätter mig in i.

 

Klart jag jämför mig med andra och det sporrar mig att bli ännu bättre. Det finns jätteduktiga hemmabagare och kockar ute i landet som jag gärna tar inspiration från och som får mig att vilja lite mer.

 

Tårtorna har blivit färre... anledningen till det är att det är för krångligt att beställa hem allt jag behöver för att göra en designtårta. Det tar för lång tid och är för omständigt. Det är för dyrt och folk vill inte betala för arbetet. Eller rättare sagt... de vill säkert betala för arbetet men lägger man sen på råvarukostnaden så blir det för mycket pengar för en tårta. Enkla (för mig) tårtor, såna som inte kräver beställning på nätet, de kan jag fortfarande göra för de tar inte så lång tid att göra och är inte superdyra. Sen beror det också på vem det är som beställer. Är det en vän gör jag gärna tårtor men är det okända som kontaktar mig och sen inte vill betala kostnaden... då får de gå till en konditor och se om de kan få det billigare där.

 

Bakverk som kakor, bullar, muffins och pajer kräver inte nån större tid i dekoration och sköter sig själv i princip. Det går fort och blir gott.

 

Nästa vecka blir det till att bjuda jobbet på hamburgerkakor. Vem vet... de kanske inte vill släppa mig om jag mutar dem med godsaker under hela sommaren.

 

Nu ska jag sticka iväg till Maxi en snabb sväng för att inhandla frukost till Charlie och ingredienser till Maries födelsedagstårta.

 

Tjing!!!

 

 

 

 

 

//Take9

Kommentarer


Kommentera inlägget här: