TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Sätter sig Hypertyreos på hörseln?

Kategori: Hypertyreos

Alltså, nu skäms jag lite. Igår var jag jättearg och ledsen för att läkaren inte ringde på bokad telefontid, så idag ringde jag och blev informerad om att det var NÄSTA tisdag han skulle ringa, inte igår alltså.
 
Hej hopp, va dum man kan känna sig. Men det är ju inte första gången. Hjärnan funkar inte riktigt som den ska till och från och tydligen hör jag saker jag inte hör också.
 
I alla fall så fick jag prata med en underbar sjuksköterska som tog min information om hjärtklappning och sömnsvårigheter på allvar. Hon skulle be min läkare att skriva ut ett recept på Inderal (betablockerare), så jag hade medicinen redan idag. 
 

Hur verkar Inderal?

Inderal är en så kallad icke-selektiv beta-blockerare. Den har effekt på många ställen i kroppen, däribland hjärtat, som påverkas så att det slår långsammare och pumpar ut mindre mängd blod per minut. Detta medför att blodtrycket sjunker samt att antalet attacker av kärlkramp i hjärtat (angina) minskar.

 

Vad används Inderal mot?

Inderal används:

  • vid behandling av förhöjt blodtryck

  • för att motverka smärta i bröstet (angina pectoris)

  • för att ge regelbunden hjärtverksamhet

  • för att skydda hjärtat efter en hjärtattack

  • vid vissa sköldkörtelåkommor

  • vid tremor (darrning)

  • för att förebygga migrän

  • vid feokromocytom (tumör i binjurarna)

 
 
Men hur känns det för mig då? Ja, alltså jag tycker att det är svårt att sätta ord på mina känslor för just nu vet jag inte längre om jag mår dåligt eller om det är så här som är det "normala". Jag förstår ju att mina humörsvängningar är onormala men resten då? Är jag verkligen trött eller är det en "normal" trötthet jag känner. Varför fryser jag som en tok istället för att känna mig varm och svettig, det är ju så man "ska" känna sig när man har Hypertyreos, enligt läkaren jag har på Medicinmottagningen. Nu har jag dessutom ont i halsen, men det har inget men min sjukdom att göra sa läkaren idag när jag berättade om det. Jag har alltså inte ont i halsen som en förkylningssmärta, utan mer som en blåmärkssmärta inne på typ strupen ca tre fingrar upp från halsgropen. Min läkare på medicinmottagningen sa att det inte var hans "bord" utan jag fick kontakta allmänläkaren med den åkomman.
 
Jag har gått med i en grupp på FB där andra med Giftstruma pratar och stöttar varandra. Det känns bra att ha folk med erfarenhet som man kan vända sig till när man har frågor och funderingar. Toppen!
 
Nä nu ska jag bädda ner mig i soffan under en filt och äta en glass.
 
Ikväll tar jag min första Inderal.
 
//Tania
 

 

  •  

Kommentarer

  • Anna Pettersson säger:

    Lycka till med Inderalen. Jag har exakt samma, svårt att somna och hjärtklappning. Fick Inderal redan igår när jag var inlagd för att få ner hjärtfrekvensen. Kändes helt underbart när dunkandet avtog!

    Ska äta 3 inderal om dagen nu i början och 6 zachapsol. Jag som normalt sett hatar tabletter! :)

    2013-10-09 | 21:03:54

Kommentera inlägget här: