TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Bil eller?

Kategori: Allmänt

Ja vi har ju haft ett par bilar genom åren... ibland en åt gången, ibland två åt gången.

 

Det går lite i vågor hur vi känner att vi behöver eller vill ha en extrabil.

 

När jag träffade min man hade han en Nissan Datsun som byttes ut mot en beige Volvo 240 med grön huv. Då hade inte jag körkort så jag besparades de bilarna.

 

Han fick en Toyota Celica av sin mormor som byttes ut till en Fiat Brava. Det var en röd fin bil som jag gillade jättemycket. Den var bensinsnål, rymlig men ändå relativt liten och behändig att köra. När jag tog körkort köpte jag en röd Nissan Micra -88 för 6000kr. Den gick som en klocka. Visst hade jag ett akvarium i ena strålkastaren men det var bara charmigt tills jag fick nedslag på besiktningen :) Min micra startade i alla väder. Den var min lilla skrotbil tills jag blev gravid och ville köra säkrare. Jag sålde min micra för 3000kr efter två år.

 

När Melle föddes blev tyvärr Bravan för liten, med tanke på vagn och allt. Så vi sålde den och köpte en Ford Focus kombi istället. Det var också en bil jag tyckte mycket om. Den var jätteskön att köra.

 

Vi utökade med en Renault Clio som jag inte var nöjd med alls. Tyvärr gjorde vi inte testet hos motormännen och märkte inte förrän det var för sent att bilen skakade på nåt sätt när man körde i typ 70-80. Sen gillade jag inte tyget på sätena som man liksom fastnade i. Jag kände mig fast i den bilen.

 

När Focusen började bli till åren (för oss) bestämde vi oss för att sälja den och vi hade suktat efter Volvo V50 automat ett tag så en sån fick det bli. Rolig bil att köra men inget för en småbarnsfamilj. V50 är som en stor bil utanpå men liten inuti. Snygg som tusan men lät burkig när man körde fort. Men jag älskade alla finesser vår bil hade. Den var en företagsbil tidigare maxad med skojigheter som telefon osv. Men man kan ju inte få allt här i livet så vi beslöt oss för att sälja båda bilarna och byta upp oss till en V70.

 

Jag hittade en i Stockholm så jag och pappa åkte dit och provkörde. En mycket fin mjölkig silverfärg och även den hade varit företagsbil tidigare. Dock ingen telefon :(

 

Den bilen har vi fortfarande kvar och nu snurrar tankarna om en liten mini bil, som andrabil. Maken är sugen på en KA och jag gillar den nyare Fiestan och Micran. Men ska vi utöka med en till bil ska den granskas in i minsta detalj och provköras inte bara en gång utan många. Jag ska inte låta min impulsivitet ta överhand och haffa det första bästa. Här ska det tänkas efter noooooga innan. Det är ju inte gratis att köpa och äga bil.

 

Men det roligaste är ju att titta på bilar och leta fram dem bästa till det bästa priset.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

//Take9


Kommentarer


Kommentera inlägget här: