TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Provet...

Kategori: Allmänt

Idag hade jag mitt muntliga intagningsprov på Mälarakademin. Jag har ju sökt en YH-utbildning - redovisningsekonom.

 

Solen sken och jag var på gott humör när jag klev in genom dörrarna i hus E, Wenströmska gymnasiet.

 

Jag var hela 20 minuter för tidig men hellre för tidig än för sen.

 

Efter tio minuter kommer Hanna från Adecco ut och hälsar mig välkommen. Hon är en mycket trevlig tjej och man känner sig avslappnad i hennes närhet. Vi har ju träffats tidigare i en intervju på Adecco och hon kände igen mig, vilket är positivt tycker jag. Då har jag gjort nåt slags intryck i alla fall.

 

Vi väntade på ytterligare en tjej men hon dök aldrig upp så det blev bara jag.

 

Hanna började med att säga att hon tyckte att det kändes konstigt att fråga mig samma frågor som vi nyss gått igenom i intervjun, så hon kompletterade bara med några frågetecken skolan ville räta ut.

 

Sen berättade hon att det var ca 100 sökande till de 28 platser som fanns tillgängliga detta år. Hon visade hur de la poängen på betyg och arbetslivserfarenhet.

 

Sen kom testet som slog mig rakt genom golvet och ner i den mörkaste håla.

 

Ett papper med ett antal sifferkombinationer som jag skulle lösa.

 

På fem minuter!

 

 

Hjärnstillestånd.

 

 

Jag började med första raden - check!

 

Det här kan funka tänkte jag och gick vidare till rad nr 2. Där tog det stopp. Omöjligt. Det var bara en massa siffror utan något som helst koppling till varandra. De bara var där... på pappret... svart på vitt... men ändå så blankt.

 

Det är just såna test som slår ner mig och får mig att känna mig som en stor IQ-befriad idiot.

 

Jag blev mer och mer ledsen och när jag gick därifrån kom tårarna bakom mina solglasögon. Känslan av att vara okunnig och osmart är smärtsam. Jag har hela mitt liv känt mig dum och fått höra att jag är inte världens smartaste när det gäller matte... jag kan liksom inte ens multiplikationstabellen. Jag har försökt lära mig den... tro mig... det fastnar inte.

 

Det är inte kul att bli hånad och skrattad åt för att man inte kan en sån "enkel" sak som gångertabellen.

 

"kan du inte ens femmans tabell?"

 

Jo den kan jag. Jag kan även 1, 2 och 10. Men de är antagligen på barnnivå eftersom Melle också kan dem. De resterande 6 kan jag inte utan att tänka. Och om någon pressar mig så kan jag inte alls. Det låser sig.

 

För att ni ska få en inblick i vad jag fick för test så tänkte jag ge er ett sådant test här i bloggen.

 

Så här funkar det.

 

Se sambanden mellan siffrorna och fyll i de blanka strecken.

 

Ni får 3 minuter på er på dessa 4 kombinationer. (jag fick 5 minuter på ca 15 rader)

 

Lycka till... och för min skull, ni som orkar göra testet, skriv gärna en kommentar om det är enkelt eller inte.

 

 

 

 

 

 

1 4 8 13 19 26 __  __

 

20 17 15 14 11 __  __

 

5 10 20 35 __  __

 

1 5 25 125 __  __

 

 

 

 

 

//Take9 aka Airhead


Kommentarer

  • theresa säger:

    Totalt talanglös när det gäller siffror!!! Jag kan inte lösa dina kombinationer

    2010-06-02 | 21:57:32
  • elinor säger:

    matte är inte min grej men sånt där är ganska roligt ska se om ja får rätt, de inom ( ) är mitt svar..



    Nr1. 1 4 8 13 19 26 (34 43)

    Nr2. 20 17 15 14 11 (9 8)

    Nr3. 5 10 20 35 (55 80)

    Nr4. 1 5 25 125 (? ?)



    sista noll koll, vet inte om dom andra är rätt heller men så skulle jag svarat iaf..

    2010-06-07 | 09:16:53
  • Tania säger:

    Elii: du hade rätt på de du svarade på... den sista är x5 på alla,



    Klarade du det på 3min?

    2010-06-07 | 09:28:33
    Bloggadress: http://takenine.blogg.se/
  • elinor säger:

    Tog nog mindre än 3 minuter..haha..gillar såna där klurighets saker.

    Kanske är lite smart ändå?! Tjoho! ;-p

    2010-06-14 | 22:08:59

Kommentera inlägget här: