TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Man, kvinna, make, fru, pappa, mamma - vem gör vad?

Kategori: Allmänt

Alla vet vi ju att den stereotypiska "urtida" kvinnan tog hand om hemmet och barnen medan mannen arbetade och försörjde sin familj.

 

Bläk!

 

Visst måste det vara jättebekvämt för mannen att komma hem till ett städat hem, maten på bordet och barnen bara vakna ett par timmar till innan frugan lägger dem för natten.

 

Bläk igen!

 

 

Hur har ni det hemma hos er?

 

Vem gör vad?

 

Vem ställer klockan för att barnen ska väckas, kläs, fixas frukost åt, köras till skolan etc etc?

Vem fixar frysen när den pajjat?

Vem tvättar kläderna?

Vem städar?

 

 

Det är lite intressant att se vem som gör vad i ett hem. En del har liksom "sin" grej som de anser är självklart för dem att göra. Som till exempel är jag den som ställer klockan går upp när den ringer ser till att barnen kommer iväg. OM jag inte gör det så måste jag säga till Micke att han ska göra det. Det ligger alltså fortfarande på mig att de ska komma iväg. Är det så i alla familjer?

 

 

I morse strejkade jag för att kolla lite hur det skulle vara.

 

 

Klockan ringde kl 7.00 - ingen gick upp.

 

Klockan 7.15 RINGDE jag till Melles mobil och väckte honom, Japp det gjorde jag!

 

Melle (som tyckte att det var helfestligt) gick upp, fixade i ordning sig och gick ner och käkade frukost.

 

Klockan blev 7.45 - ingen hade gått upp.

 

Klockan 8.00 brukar vi åka hemifrån för att vara i tid till skolan.

 

Återigen var det upp till mig att se till att någon gick upp så, i min strejk, frågade jag:

 

"Vem åker med Melle till skolan?"

 

Då gick Micke upp och var sur som ättika och lät alla andra höra det också.

 

Men jag älskar honom, han gick ju upp i alla fall. Det finns många som inte ens gör det. Det finns många som inte ens vaknar.

 

Men min stilla undran är ju om vi är unika i vårt slag.

 

Är vi den enda lata familjen som tar varandra för givet?


Kommentarer

  • MIcke säger:

    Var det inte du som sa igår när vi la oss att jag kunde ligga o dra mig eftersom Charlie skulle vara hemma?

    2010-05-07 | 15:47:18
  • T9 säger:

    Nope, jag sa bara att C var ledig.

    2010-05-07 | 16:03:29
  • donna säger:

    lite kort;



    jag går alltid upp på morgonen eftersom jag äälskar mornar. Viktor blir väckt när han vill, eller om jag känner fört ;-)



    Övriga "uppgifter" i hemmet har vi ingen direkt uppdelning på. Är jag hemma hela dan o han jobbar så fixar jag givetvis maten o annat som ev behöver göras. Är jag iväg nån gång kan Viktor ha städat osv



    Detta har aldrig varit nåt vi behövt diskutera. Det som behöver göras görs och vem som gör det spelar ingen roll.



    Visserligen, de tekniska sakerna samt pannan är nåt jag inte gärna ger mig in på med tanke på kunskapsbristen =)

    2010-05-08 | 18:14:37

Kommentera inlägget här: