TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Manipulation är en konst!

Kategori: Allmänt

Manipulera betyder enligt Nationalencyklopedins ordbok att ”otillbörligt styra (människor) med hjälp av diskreta knep”.

 

Jag kan konsten att manipulera mina barn (för det mesta). Det är ett bra knep att ta till när man inte orkar bråka och tjafsa.

 

 

Jag har även manipulerat annat folk utan att de vetat om det... det funkar nästan alltid. Tyvärr faller jag själv för manipulation men så länge jag inte vet om det skadar det mig inte. Att styra någon annan med hjälp av diskreta knep är väl inget negativt!?

Man kan ju göra det för personens eget bästa. Det behöver ju inte alls vara i egen vinnings syfte, som med mina barn. Känner jag att en person skulle må bättre av att göra en viss grej så försöker jag ju få den att göra det. Är det fel?

 

Jag tycker inte det.

 

Så varför har manipulation en sån negativ klang?

 

Alla har ju sina egna val. Man kan tänka själv och vill man inte bli styrd då blir man inte det heller.

 

Är manipulation en form av övertalning? Att övertala någon är ju inte negativt...

 

Bara en tanke som slog mig nu på morgonkvisten.

 

På tal om morgonKVIST.

 

Varför???

 

 

Varför säger man morgonkvist?

 

Det finns så många många uttryck man använder som man inte har någon aning om varför man säger det. Några fler exempel på det är:

"Det roliga i kråksången"

"Det börjar bli dags att tänka på refrängen"

"Inte illa pinkat"

"Hoppsan Kerstin"

"Klart som korvspad"

 

 

Nu tänker ni väl "Vem fan säger såna saker nu för tiden", men det händer och det tycker jag är både charmigt och skönt att höra.

 

Härligt att svenskan fortfarande hänger kvar i en del. Nu är jag så innerligt trött på alla ny"svenska" slangord som tex:

 

OMG med ett utdraget gooooooooood

LOL

Fett

FTW (for the win, för er som inte kan chat/sms-språk)

Fejjan (facebook)

Vässan (Västerås)

 

 

 

Det finns så många fler slang/mode-ord som får mig att vilja dra tillbaka klockan till Lönnebergatid. Hellre ett hederligt Hujedamig än ett FETT NAJS!

 

Men det är jag. Min åsikt. Jag jag jag... ingen annan.

 

 

Mina egna ticks ska vi inte tala om... Typ, liksom, bah. Dåtidens coola ord.

 

Jag håller kvar i dem.

 

 

Peace out!

 

 

//Take9

Kommentarer


Kommentera inlägget här: