TakeNine

Sökte för åderbråck - fick diagnosen Hypertyreos...

Senaste dagarna

Kategori: Allmänt

Jag har varit på föreläsningar på förmiddagarna och lektioner på eftermiddagarna den här veckan.

 

I tisdags handlade föreläsningen om grupper och personligt varumärke. Hur en grupp kan se ut och hur man fungerar i grupp. Vad personligt varumärke betyder och hur man kan marknadsföra sig själv på bästa sätt.

 

I onsdags hade vi leg. läkare Stefan Sackemark som föreläsare och han berättade om hjärnans SPRAK - selektiv positiv reaktions aktiverad konsekvens. Det betyder i stora slängar belöningar man mår bra av som tex träning, mat, hobby etc. Men även alkohol, droger och pedofili kan vara SPRAK för vissa sjuka hjärnor. Det kallas negativ sprak. Negativ sprak är allt som kan skada en själv eller någon annan och bör tränas bort.

 

Kognitiv beteendeterapi.

 

KBT bygger på praktisk träning. Genom övningar går det att förändra tankar och beteenden. Metoderna har visat sig vara effektiva mot bland annat depression, fobier och ätstörningar. Det handlar snarare om att angripa problemet än att söka orsaken till det. Med motivation och belöning går det att komma långt.

-KBT är egentligen hjärnans naturliga arbetssätt (Stefan Sackemark).

Hjärnan har en belöningsprincip och sänder ut kemikalier som får oss att må bra. Ett tydligt exempel är vid förälskelse.

Stefan Sackemark gör en liknelse med att det sprakar i hjärnan. Antisprak gör oss deprimerade.

 

Han var intressant och jag gillade hans sätt. Rak på sak, svart eller vitt.

 

I torsdags föreläste Mikael Genberg om att förverkliga sina drömmar. Han var en mycket speciell karl. Men jag gillade honom. Han omvände mig och mina förutfattade meningar och igen visade det sig att man inte ska döma boken efter dess omslag. Lär känna personen bakom fasaden.

 

Det var läckert!

 

På eftermiddagen hade vi ett litet datatest i word, för att fröken B skulle veta var vi låg i kunskap osv. Jag tror att jag nailade testet... eller tja... jag kanske missade på en 3D effekt på tabellrutan man skulle göra... skuggade bara.

 

Idag hade vi självstudier och jag själv studerade butikernas upplägg på stan ;) Köpte även studierelaterade attiraljer som kommer att göra min studietid mycket trevligare.

 

Här kommer lite bilder på mina inköp.

 

 

 

Första bilden visar ämneskalendern jag köpte för 39kr, helt suverän!

Andra bilden visar innehållet i kalendern. En flik för varje ämne.

Tredje bilden visar mappen som kostade 49kr.

På fjärde bilden ser man även mitt lilla pennfodral som kostade 29kr.

Femte bilden visar min fina väska som egentligen är en laptopväska men funkar lika bra ändå. Jag gillar att den är uppdelad i fack inuti. Passar jättebra när man vill separera matlåda från studiematerial. Väskan kostade 299kr.

Sjätte och sista bilden ser ni min fina nya bling bling klocka, lila och fin. Kostade endast 198kr.

 

Mina studier rättfärdigar mitt shoppingberoende idag :)

 

 

 

//Take9


Kommentarer


Kommentera inlägget här: